Transport zimą w Skandynawii

Published by Arkadiusz Zięba on

transport-Skandynawia

Zimowy transport na terenie Skandynawii

Skandynawia to rejon Europy, w którym transport i spedycja stają przed specyficznymi wyzwaniami związanymi z ciężkimi warunkami, jakie panują tam przez większa część roku. Kierowcy poruszający się drogami Dani, Szwecji czy Norwegii pamiętać muszą, że obowiązują w nich specyficzne przepisy szczególnie te dotyczące jazdy w okresie zimowym. Chociaż przepisy drogowe nie odbiegają od tych obowiązujących w całej Unii Europejskiej, to jednak kary za ich nieprzestrzeganie znacznie odbiegają od norm europejskich. Mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości przyprawiają o zawrót głowy, ale ponieważ ma to wymierny efekt w postaci mniejszej liczby wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do panujących warunków, więc jesteśmy za…

Przepisy drogowe w Skandynawii

Specyfika klimatu sprawia, że jazda zimą po drogach Skandynawii wymaga odpowiedniego przygotowania. Jedną z najważniejszych rzeczy jest odpowiednie ogumienie.

Szwecja

W Szwecji w okresie od 1 grudnia do 31 marca obowiązuje bezwzględny nakaz jazdy na oponach zimowych. Dotyczy to zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych oraz autobusów. Opony zimowe muszą mieć oznaczenia M+S lub ‘szczyt górski/śnieżynka’. Pojazdy ciężarowe o masie przekraczającej 3,5t muszą mieć zimowe opony na osiach napędowych pojazdu. W Szwecji dopuszczalne jest stosowanie opon z kolcami, ale tylko okresie od 1 października do 15 kwietnia i to nie we wszystkich miastach. Przepisy drogowe Szwecji określają również głębokość bieżnikowania opon. I tak opony samochodów ciężarowych przeznaczone do jazdy w warunkach zimowych muszą mieć minimum 5 mm głębokości, natomiast lżejszych ciężarówek- 3 mm. Zalecanym wyposażeniem samochodów, nie tylko ciężarowych są łańcuchy zimowe.

Norwegia

W Norwegii obowiązek jazdy na zimowych oponach obowiązuje w całym kraju od 15 listopada do 31 marca. W okręgach Nordland, Troms i Finnmark okres ten jest wydłużony i trwa od 15 października do 30 kwietnia. Dodatkowo opony powinny być wyposażone w kolce– przynajmniej na jednej osi napędowej. Można na nich jeździć od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. Opony zimowe muszą posiadać oznaczenia MS lub 3PMSF i mieć 5 mm głębokości bieżnika. Niezbędnym i obowiązkowym wyposażeniem samochodów ciężarowych są też łańcuchy śniegowe.

Dania

Dania, ze względu na położenie, nie wprowadza obowiązku wymiany opon na zimowe, ale zaleca ich używanie w okresie niekorzystnych warunków pogodowych. Głębokość bieżnika dla samochodów powyżej 3,5t musi wynosić min. 1 mm. Pojazdy do 3,5t mogą używać opon okolcowanych w okresie od 15 listopada do 1 kwietnia. Wtedy można także używać łańcuchów, ale tylko na ośnieżonych i oblodzonych drogach.

Kraje skandynawskie to rejon wymagający od kierowców samochodów ciężarowych nie tylko umiejętności jazdy w trudnych warunkach pogodowych, szczególnie zimą. Odpowiednie wyposażenie ciężarówek na okres zimowy jest tu prawnie wymagane. Wszystko to ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Dbamy, by nasi kierowcy byli przygotowani na każdą ewentualność, czy to podjazd pod oblodzoną górkę, czy wymuszony postój na zasypanym śniegiem parkingu.

Categories: Aktualności