Martwe pole. Bezpieczna jazda ciężarówką

Published by Arkadiusz Zięba on

bezpieczna-jazda-ciezarowka

Martwe pole. Bezpieczna jazda ciężarówką.

Oczy dookoła głowy musi mieć każdy kierowca. O bezpieczeństwie jazdy decyduje nie tylko umiejętność manewrowania pojazdem, sprawny samochód czy refleks, ale także wyobraźnia. Zasada ograniczonego zaufania jest jedną z pierwszych wpajanych początkującym kierowcom. Wielu wypadków dałoby się uniknąć, gdyby kierowcy myśleli nie tylko za siebie, ale także za innych uczestników ruchu.

Niebezpieczne martwe pole

Mówi się wiele o likwidacji tzw. martwego pola w kontekście planowanej ustawy o nowym obowiązkowym wyposażeniu ciężarówek (pisaliśmy tutaj ). Martwe pole to obszar wokół pojazdu, którego kierowca nie widzi bezpośrednio ani przy użyciu lusterek. W takiej sytuacji kierowca ciężarówki może nie dostrzec innych uczestników ruchu (samochodów osobowych, rowerzystów, motocykli, pieszych), co jest szczególnie niebezpieczne w trakcie manewru skręcania. Kierowca siedząc wysoko w kabinie, nie ma możliwości widzieć pewnych obszarów jezdni w bezpośredniej bliskości pojazdu, zarówno boków, jak i obszaru przed maską a także za pojazdem. Tam właśnie czyha niebezpieczeństwo. Nie tylko kierowcy samochodów osobowych powinni o tym pamiętać i zachować szczególną ostrożność w trakcie manewru wyprzedzania i po prostu ‘nie pchać się pod tira’. Dotyczy to wszystkich uczestników ruchu.

Martwe pole- jak wyeliminować?

Producenci samochodów ciężarowych starają się zmniejszyć lub w ogóle wyeliminować występowanie martwego pola poprzez stosowanie nowoczesnych rozwiązań. Bezpieczną jazdę ciężarówki mają zapewnić m.in. specjalne lusterka panoramiczne zwiększające obszar widoczności wokół ciągnika. Nowoczesne modele ciężarówek wyposażone są coraz częściej w system czujników wykrywających obecność pojazdu w martwej strefie. Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest montaż kamer zamiast lusterek, dzięki czemu martwe pole może zostać całkowicie wyeliminowane. Wszystkie te rozwiązania z pewnością przyczyniły się to do zmniejszenia liczby wypadków z udziałem ciężarówek, o których mówią już statystyki. Ale po drogach wciąż jeździ wiele starszych modeli ciągników, które nie mają takich udogodnień. Tutaj przyda się odrobina wyobraźni, a także zachowanie pewnych zasad. Pamiętajmy, że kierowca ciężarówki ma, wbrew pozorom, dosyć ograniczony obszar widzenia. Martwe pole rozciąga się z tyłu za naczepą, z przodu przed maską i z boków. Zachowajmy szczególną ostrożność w trakcie manewru wyprzedzania, odpowiednio wcześnie go sygnalizując. Nie zajeżdżajmy drogi kierowcy ciężarówki, gdyż siedząc wysoko w ciągniku, nie zauważy nas w martwej strefie przed maską. Jadąc obok samochodu ciężarowego, zachowajmy szczególną ostrożność na zakrętach i skrzyżowaniach.

Categories: Aktualności